Wednesday, May 12, 2010

Origami Project طرح استقبال از بهار ۱۳۸۹ شهرداری مشهد پروژه اوریگامی




طرح استقبال از بهار ۱۳۸۹ شهرداری مشهد ، پروژه اوریگامی

Welcome Spring 1389 plan , Mashhad Municipality, origami Project










نام پروژه: اوریگامی طراح و مجری : محسن موسوی زاده

هدف پروژه این بود که علم و هنر را به هم بیامیزیم و منظر نوی ارائه گردد، تا بیننده هم حظ فکری ببردو هم دلش از نسیم هنر بی نسیب نماند.این باور و ذوق بی حد اداره کنندگان استقبال از بهار، ما را واداشت تا کاری را شروع کنیم که به دلیل مشکلات زیاد طرح و اجرا و امکانات ، به انجام رسیدن آن چشم انداز ناممکنی را پیش رو می آورد.

ابعاد کار های اوریگامی در حالت معمول بسیار کوچک است و معمولا از کاغذهایی با ابعاد پانزده سانتیمتر ساخته می شود.برای طرح های پیچیده تر از مربع هایی به عرض حدود بیست و پنج سانتی متری هم استفاده می شود. حال ما نیاز به صفحه هایی که سطح آنها بیش از صد برابر معمول بود داشتیم تا بتوانیم مدلی هزار برابر حجم معمول را بدست آوریم.در بازار چنین صفح هایی وجود نداشت. روی صفحه های مختلف و راههای کنار هم گذاشتن آنها کار زیادی شد تا از این مرحله وارد مرحله ساخت و تا زدن آنها شدیم. حول تا زدن صفحه ای با آن عرض و طول دل آدم را خالی می کرد.با کمک اعضای خانواده راه حل هایی برای این مشکل پیدا شد ولی کاری بسیار طاقت فرسا ، وقت گیر و انرژی بر بود که نیاز به دقت بالایی هم داشت.آن هم با پیامد پاره شدن رگ های انگشت پا (در حال رفتن از یک مرحله ی تازدن به مرحله یدیگر) و راهی بیمارستان شدن انجام گردید.

برای رنگ آمیزی نیز با کارشناس های مختلف مشورت شد و آزمایش های متعدد انجام گردید تا بهترین کار ممکن با توجه به امکانات موجود صورت گرفت. مسمومیت با پودر های رنگی یک از پیامد های آن بود که تا حدی به خیر گذاشت.

برسی مشکلات نفوذ آب ، پاره شدن در هنگام باد و توفان ها و باران و تگرگ های بهاری و یافتن راه حل هایی برای خروج از این بحران ، از دیگر مشکلاتی بود که تدبیر شد و حل گردید.

حال نوبت بزرگترین مشکل که سازه بود ، فرا رسید. برای سازه طرح های زیادی کشیده شد و برخی از این طرح ها با مقیاس یک دهم اجرا گردید . در نهاین طرحی اجرا شد که خود بیانگر اوریگامی و استحکام آن بود.چون کسی برای اجرای آن به دلیل مشکلات اجرایی و فضایی بودن کار و داشتن برش ها و زاویه های دقیق پیدا نشد، بناچار خودم مشغول اجرای آن شدم و ده روز در حیاط منزل روی آن کار کردم . بیرون آوردن آن از حیاط منزل که جنوبی هست ، حکایت گیر کردن سر گاو در خمره بود . بناچار کار طراحی پیچیده تر شد تا بتوانم آن را چهار قسمت کنم و از پشت بام همسایه با کمک دوستان و همسایه های گرامی به خیابان بیاوریم. دوقسمت آن در خیابان مجدداً به هم پیوست گردید و بقیه اسمبل کردن ها و برق کشی و نصب لوستر های اوریگامی در محل نسب که دورمیدان تلویزیون (جمهوری اسلامی ) صورت گرفت.

و به قول دوستان برگذار کننده استقبال از بهار وقتی در اولین شب آنها را روشن دیدیم ، خستگی کار از تنمان در رفت .

ناگفته نماند که تغریبا هر روز به آن سر می زدم تا اگر مشکلی پیش آمد در رفع آن بکوشم و هم از دیدن آن لذت ببرم.










































طرح استقبال از بهار ۱۳۸۹ شهرداری مشهد ، پروژه اوریگامی

Welcome Spring 1389 plan , Mashhad Municipality, origami Project



for see one clip about this project , please click the play singe below

برای دیدن فیلمی در را بطه با نصب این پروژه لطفا روی علامت مثلث زیر کلیک نمایید








جناب آقای مهندس محمد پژمان شهردار محترم مشهد

با سلام و احترام

موضوع: تقدیر و تشکر از شهردار محترم و در خواست تقدیر از دست اندر کاران پروژه استقبال از بهار توسط شهردار گرامی

استقبال از بهار که همان « به آر » باستانی به معنی آمدن فصلی است که برایمان خوبی و بهتری را می آورد ، دست آوردی بیش از یک پروژه عادی دارد. این پروژه در واقع سر آغازی برای شاد زیست و لذت بردن از زندگی است، سر آغازی برای آشنایی با طبیعت و همزیستی با آن است، شروعی برای باز کردن پنجره ها برای ورودی هواییی تازه است، فرصتی برای تازه کردن نفس ها و ایده هاست ، و مهم تر از همه آغازی برای جوانه زدن و شکفتن است.

استقبال از بهار پروژه نیست ، طرح نیست ، باز شدن عقده ی در گلوشکسته صد ها هنرمند در شهری است که هنر در آن بزرگترین جرم است ، لبخند در شهری است که گریه در آن به عنوان موهبتی الهی قلمداد شده و خندیدن گناهی است نابخشودنی. استقبال از بهار استقبال از کسانی است که قدرت آفرینندگی آنها تا کنون در بند افرادی بود که بیگانه با عشق و زندگی و آزادگی هستند.استقبال از بهار سفره دل شهروندان مشهدی است که برای قدوم مبارک میلیون ها هموطن و هزاران گردشگر خارجی گسترده می گردد. برای ما مهم نیست که هر میهمانی با چه انگیزه ای به میهمانی سرزمین خورشید آمده ، مهم خود میهمان است که قدم رنجه نموده به سرایی که سرای اوست و ما به میزبانی او افتخار می کنیم. استقبال از بهار یعنی سلام همسایه ، سلام هم وطن ، سلام به دوست سلام به غریبه هایی که وقتی می بینیم آنها را با خود می گوییم چقدر با ما آشنا هستند.

و اینکه این هایی که به عنوان طرح و پروژه ی استقبال از بهار در گوشه و کنار شهر می بینید ، در واقع نه طرح هستند و نه پروژه ، آنها جوشش عشق صد ها هنرمند و صدها مدیر و کارمندان دلسوز و درد آشنایی است که با زحمات طاقت فرسایی به صورت یک سمبول در آمده و در دل شهر نشسته ، به امید آنکه در دل میلیونها انسانی که آنها را می بینند، راه پیدا کند و تنها و تنها به آنها بگویند : « سلام ، من تو را دوست دارم».اینها طرح نیستند ، بازی با نور نیستند، مجسمه و خشت و گل و گل نیستند؛ اینها فقط یک چراغ کوچک بدست پیری است که می گوید :« از دیو و دد ملولم و انسانم آرزو است».

استقبال از بهار ، تنها به معنی استقبال از « به آر » بودن من و تو است. استقبال از فصلی تازه در شهر است ؛ فصلی که بوی خوش شکوفه های تازه رس را می دهد بوی خوش رویش دوباره هنر و علم در شهری است که امید هر گونه رویشی از آن رخت بر بسته بود و بسیاری از هنرمندانش عطای این شهر را به لقایش بخشیده و جلای وطن نموده اند.استقبال از بهار پاسخی در خور به مردمی است که خواهان تغییر به خوبی و پاکی و شادی و نشاط و زندگی هستند. پاسخ به مردمی است که با هزاران گونه طرفند به مدیران دولت ها فهماندند که عشق را ، هنر را و زیبایی و آزادگی را دوست دارند و هیچ چیزی نمی تواند مانع رسیدن آنها به این ابتدایی خواسته هایشان باشد. استقبال از بهار ، استقبال مدیران خوش اندیشه از مردمی است که ولی نعمت آنهایند. استقبال از بهار یعنی امید به فصل رویش مدیرانی مردمی تر و کارآمدتر .

همه ی این ها را می توان به فال نیک گرفت و خود را آماده کرد تا شاید بتوانیم به مدد این استقبال از بهار ، تعامل بهتری صورت گیرد و بتوانیم به کمک هم کشور سالم تر و با نشاط تری را بسازیم. بتوانیم به تمدن و مفاخر خود افتخار کنیم و با توجه و حرمت نهادن به آنها از رسیدن هر گونه گزندی به آنها پیشگیری نماییم و به مردم دنیا نشان دهیم که کشور زیبای ایران دارای مهمان نواز ترین و دوست داشتنی ترین مردم دنیاست.

بنا بر این جادارد از تمام عزیزانی که زمینه های فرصتی را بوجود آوردند تا بتوانیم وام بگذاریم و به کشور و به مردمی که مستحق زندگی در محیطی زیبا تر و دلپذیرتر هستند ، خدمتی هر چند در حد برگ سبزی تحفه درویش نماییم؛ نهایت تشکر و قدر دانی را داشته باشیم. امیدوارم این حرکت سر آغازی باشد برای تلاش ، همفکری و همیاری در راستای ساخت جامعه ای سالم و پویا.

با سپاس فراوان

محسن موسوی زاده

http://mashhadtour.blogspot.com

رونوشت : جهت اطلاع و تشکر

1- جناب آقای صادق مرکبی معاونت محترم فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد

2- جناب آقای دکتر عصار نیا مدیر عامل محترم سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری مشهد

3- جناب آقای مظفری مدیریت محترم امور هنری شهرداری مشهد




http://mashhadtour.blogspot.com/

Home

خانه

صفحه اول گردشگری مشهد

Best Regard

Mohsen Moossavi محسن موسوی زاده

Mashhad Tourism گردشگری مشهد